Jakie techniki treningu mentalnego warto stosować?

Nawet najwięksi, podziwiani sportowcy oprócz współpracy z
trenerami dyscyplin wspierają się trenerami mentalnymi, rozwijającymi ich
stosunek do osiągnięć i psychikę. Dowiedzmy się, czego można oczekiwać i jak
przeprowadzić prawidłowy trening mentalny.

 

Trener mentalny
musi nauczyć sportowców, by oswajali negatywne myśli, wzmagali motywację oraz
nauczyli się skupiać uwagę i panować nad koncentracją, a także potrafili
wprowadzać pewne odruchy automatycznie. Do realizacji istotnych dla sportowca
celów służą rozmaite techniki, które są używane także w sferze nauki czy
biznesie. Nic nie stoi na przeszkodzie, by zapoznać się z podstawowymi spośród
nich, gdyż bywają bardzo pomocne w trudnych życiowo i zawodowo sytuacjach.

 

Trening mentalny — techniki

 

Techniki niezbędne do przygotowań zawodników to między innymi:
technika wyobrażeniowa, wyznaczanie celów, dialog wewnętrzny, a także
relaksacja.

Zacznijmy od początku: technika wyobrażeniowa służy do
opanowywania nowych ruchów i metod ich wykonywania. Sportowiec obrazuje sobie
każdy, nawet najmniejszy fragment danego ruchu: tego, jak stopa układa się i
ląduje na korcie, w jaki sposób dłoń zachowuje się podczas rzutu do kosza i tak
dalej. Takie działania nie zastąpią treningu fizycznego, ale wspierając się
wyobraźnią można przyspieszyć automatyczne korzystanie z wyuczonych ruchów.
Pozwala to bez większych perturbacji ulepszać techniczną precyzję.

 

Podpowiedzi, które daje trener mentalny, pomagają wyznaczać
cele. Jeśli chodzi o sport, mamy dwa rodzaje celów: dotyczące: wyniku
sportowego na zawodach lub w meczu, a także osiągnięcia założeń wykonania
jednego z elementów treningu. Najważniejsze w tym elemencie jest indywidualne
określenie spodziewanych rezultatów, na które w żaden sposób nie mogą wpływać
oczekiwania innych osób – trenera, sponsora czy bliskich; powinny one być
projekcją pragnień i ambicji samego atlety. Wynik zawodów uzależniony jest od
rozmaitych czynników, m.in. kondycji, warunków atmosferycznych, zbiegów
okoliczności, jednak nic nie daje takiej determinacji do pokonywania ograniczeń
jak uświadomione cele, które są projekcją ukrytego snu o zwycięstwie.

 

Z kolei dialog wewnętrzny jest rozmową z własnym ego. Ważne
jednak, by w „rozmowie” zawrzeć analizę swojego zachowania, myśli i
uczucia, a także instrukcje zapowiadające poprawę działań. Na tym poziomie z
kolei tworzy się motywację, która dodaje nowych bodźców do działania i
zwyciężania.